Alles wat je moet weten om met e-mailmarketing te beginnen

Alles wat je moet weten om met e-mailmarketing te beginnen

Geschreven op 22-05-2020 door Ruben Hiemstra
Categorieën: Online Marketing

Alles wat je moet weten om met e-mailmarketing te beginnen

Als je nog niks of weinig doet met e-mailmarketing voor je bedrijf, dan is het tijd om daar verandering in te brengen. E-mailmarketing is namelijk een ongelooflijk effectief marketingkanaal. Weet je niet zo goed waar en hoe je moet beginnen? In deze blogpost help ik je op weg, inclusief een opname van de webinar die ik onlangs heb gegeven over e-mailmarketing.

Statistieken die aantonen hoe belangrijk e-mailmarketing is
In 2019 is er een onderzoek gedaan naar e-mailmarketing en hier kwamen een aantal opvallende resultaten uit:

  • Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest zijn e-mail op een smartphone
  • 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal 1 e-mail nieuwsbrief ingeschreven
  • 73% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop
  • Inmiddels doet 31% van de Nederlanders zijn online aankopen via een smartphone
  • 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop

Hieruit kun je dus concluderen dat e-mail nog steeds veel gebruikt wordt en effectief is, en dat hier dus kansen voor jou liggen!

Hoe kun je een abonneelijst laten groeien en onderhouden?
Een goede abonneelijst of contactenlijst betekent niet dat je perse veel e-mailadressen in je lijst moet hebben. Hierin geldt de regel: kwaliteit over kwantiteit. Je kunt beter een lijst met 1.000 goede contacten hebben die interesse hebben in je business, dan een lijst met 10.000 contacten die eigenlijk niks van je business willen weten. Een goede lijst bevat ten minste:

  • Je klanten
  • Potentiële toekomstige klanten
  • Contacten die je individueel kunt aanspreken (de voornaam is bijvoorbeeld bekend)
  • Waarvan de informatie up-to-date is (een juist, werkend mailadres)

Daarnaast is het belangrijk om nooit een contactenlijst te kopen! Je kunt zelf beginnen met het opbouwen van je contactenlijst via je website. Zorg er daarbij voor dat je toestemming krijgt om mensen toe te voegen aan je lijst. Een aantal manieren om je op te pakken:

  • Formulier op de homepagina van de website
  • Formulier in de footer van de website
  • Een extra vinkje bij je contactformulier
  • Pop-upformulieren op je website
  • Tijdens het afrekenproces van je webshop
  • Een speciale landingspagina waar je bijvoorbeeld een e-book weggeeft in ruil voor een opt-in voor je mailinglist

Daarnaast kun je ook inschrijvingen verkrijgen via social media. Je kunt op social media targetten op je doelgroep en hiermee nieuwe inschrijvingen werven.

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Zalando 10% korting geeft als je je inschrijft voor hun nieuwsbrief. Dat is een goede en effectieve manier: je mailadres opgeven in ruil voor 10% korting op nieuwe kleding, wie wil dat nou niet?

Denk erom dat je altijd bewijs van toestemming moet hebben dat jij je contacten een mailing mag sturen.

Inactieve contacten wakker schudden
Is een contact niet meer actief? Dan kun je ze weer "wekken". Je hebt niks aan een contact die je mailings niet meer leest. Je kunt bijvoorbeeld een activeringsmail sturen naar deze contacten. Een paar mogelijke onderwerpen van deze mail:

  • We hebben je gemist!
  • Het is niet jouw fout, het is de onze!
  • Zijn we nog vrienden?
  • Er is veel veranderd sinds de laatste keer dat we elkaar spraken

Hoe je relevante e-mails kunt verzenden
Als je je eerste mailing gaat opmaken, begin je altijd met de afzender, het onderwerp en de preheader van je mailing. Hieronder zie je een voorbeeld van Coolblue:

De afzender in de voorbeeld is Coolblue. Het onderwerp is: "Ruben, op zoek naar cadeau-inspiratie?", en de preheader is: "We hebben de leukste cadeaus geselecteerd. Bekijk ons hele assortiment.".

Afzender
Zorg er altijd voor dat de naam van de afzender bekend is bij jouw contact. Om de afzender nog persoonlijk te maken, zou je bijvoorbeeld niet "Coolblue" kunnen gebruiken, maar: "Ruben van Coolblue".

Onderwerp
Het onderwerp moet kort en bondig zijn, voordelen tonen en interesse wekken om de mail te openen.

Preheader
Verder kun je de preheader te gebruiken om de belangrijkste informatie toe te voegen om je contact te laten weten waar de mail over gaat.

Hieronder zie je een paar voorbeelden van afzenders, onderwerpen en preheaders met waarom ze juist goed of fout zijn:

Inhoudgedeelte
De inhoud van je mail is natuurlijk ook erg belangrijk. Nadat je de afzender, het onderwerp en de preheader goed hebt ingesteld - ga je de inhoud van de mail zelf opstellen. De structuur van een effectieve e-mail zou het beste ongeveer 70% afbeeldingen moeten zijn en 30% tekst, want hierbij geldt "een foto zegt meer dan duizend woorden". Toon bovenin je e-mail eerst je beste informatie of meest aantrekkelijke aanbod. Daaronder kun je vervolgens secundaire aanbiedingen of inhoud plaatsen die andere groepen aanspreken.

We pakken de e-mail van Coolblue als voorbeeld:

Begin bovenin de mail met herkenning. Plaats hier dus je logo. Maak vervolgens de lezer nieuwsgierig en personaliseer altijd je e-mails. Als persoonlijke aanhef zie je bijvoorbeeld dat Coolblue "Hoi Ruben," gebruikt. Je ziet verder dat Coolblue de hoofdaanbieding eerst toont met daaronder secundaire tips. Vergeet ook niet om links toe te voegen aan alle iconen/logos, afbeeldingen en knoppen - en controleer of ze goed werken.

Footer
Het laatste onderdeel van je mail is de footer. Voeg hier de algemene informatie van je bedrijf toe, inclusief contactgegevens. Linkjes naar social media zoals Facebook, Instagram, etc. mogen hier zeker ook niet ontbreken. De afmeldlink moet ook aanwezig zijn, deze is verplicht. Je kunt daarnaast je contacten ook gerust stellen door je privacyverklaring en voorwaarden toe te voegen - zo laat je zien dat je de privacyregels serieus neemt. Hoofdregel blijft altijd: maak het je abonnees zo gemakkelijk mogelijk. Hieronder zie je de footer van Coolblue als voorbeeld:

Responsive
Zorg er ook altijd voor dat je mail responsive is. Responsive wil zeggen dat de mail op elk apparaat er mooi uitziet en goed leesbaar is. Zeker omdat meer dan de helft van de Nederlanders zijn of haar e-mail grotendeels op een smartphone leest is dit erg belangrijk. Test en bekijk je mail dus op verschillende apparaten, voordat je deze verstuurt.

Bekijk de webinar over e-mailmarketing terug
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten hoe je e-mailmarketing effectief kunt inzetten voor je bedrijf? Bekijk dan de webinar terug over dit onderwerp, waarin we stap-voor-stap dieper ingaan op de bovenstaande punten: