Klantcase: Frans Filius van Grutte Pier

Klantcase: Frans Filius van Grutte Pier

Geschreven op 13-08-2019 door Ruben Hiemstra
Categorieën: Klantcase

Klantcase: Frans Filius van Grutte Pier

Frans Filius begon zo’n tien jaar geleden met zijn internetmarketingbedrijf Crazy Lions waardoor hij ging samenwerken met XXL Hosting. Nu zit hij voornamelijk, naast zijn bedrijf, in de wereld van het brouwen van speciaal bier. Vijf jaar geleden startte hij Grutte Pier brouwerij in Leeuwarden.

Uit liefde voor ambacht en smaak
“Ik ben iemand die houdt van ambacht, zelf dingen maken, een goede smaak en koken. Ik ontdekte het speciaal bier en begon steeds meer variaties te proberen. Ik ben deze dingen gaan combineren en zodoende acht jaar geleden gestart met het brouwen van (speciaal) bier. Ik bleek er gelukkig goed in te zijn”, lacht Frans. “Ik ging op onderzoek uit, ging steeds meer ontdekken en wilde alleen maar beter worden. Ik liet mijn creaties proeven en ervaren aan steeds meer mensen.

Dit bleek een succes. Dat succes was voor mij een teken dat ik er écht een commerciële kant mee op wilde gaan.” Frans had vrij snel in de gaten dat hij daarvoor iemand nodig had om de verkoop op te pakken. Zijn goede vriend Renze Bil bleek de geschikte kandidaat te zijn om dit project samen aan te vliegen. “We zijn begonnen met een rondje door de stad. Binnen twee uur hadden we alles verkocht. We moesten steeds meer en meer gaan brouwen. Op dit moment produceren we 150.000 stuks per jaar.”

Geschiedenis komt weer tot leven
Het bier dat Frans brouwt moest uiteindelijk nog een naam hebben. “Het werd steeds commerciëler en daarbij hoort een pakkende naam. Ik wilde iets typisch Fries, maar niet iets als een pompeblêd ofzo”, lacht Frans. “Het moet wel toegankelijk zijn voor de rest van de wereld. We hebben uiteindelijk voor Grutte Pier gekozen, omdat hij een gewone boerenzoon was die voor zijn gezin zorgde. Eigenlijk wilde hij niets met de strijd, die in 1517 aan de hand was, te maken hebben, maar uit persoonlijke wraak werd hij een vrijheidsstrijder. Deze verhalen passen goed bij ons bier.

Dankzij ons komt deze geschiedenis weer tot leven en alle smaken kunnen we combineren met de verhalen van deze Friese krijgsheer, vrijheidsstrijder, kaper, zeeheld én volksheld. We hebben met Grutte Pier brouwerij één missie en dat is iedereen net zo enthousiast te maken over (speciaal) bier als wij zijn. Dit willen we heel graag overbrengen, ook met de recepten die ik hiervoor maak. In de Friese markt bevalt Grutte Pier bier goed. Ons eerste biertje, de Grutte Pier Tripel, won gelijk een aantal mooie prijzen. We hebben nu drie keer op rij de beste Tripel van Nederland gewonnen met de World Beer Awards (WBA).

Een podium geven
“We willen graag onderdeel van de maatschappij zijn. We willen niet alleen kijken hoe we het bier kunnen verkopen, maar hoe we de maatschappij beter kunnen maken. Op dit moment doen we dat bijvoorbeeld door festivals te helpen. Het Nachtkijkers Filmfestival is een festival waar je films kijkt onder de Friese sterrenhemel, zij hadden nog geen partij voor de horeca. Nu regelen wij het bier, maar ook alle andere frisdranken. Hierdoor kan zo’n evenement georganiseerd worden en dat steunen wij van harte”, vertelt Frans. “Daarnaast hebben we ook de Friese Heldentocht opgezet. Een soort kroegentocht waar je in elke kroeg een ander biertje kan proeven. Over deze tocht kun je het gehele jaar doen, en heb je alles gehad? Dan ontvang je een beloning.” Naast evenementen stelt Grutte Pier brouwerij zich ook beschikbaar voor kunstenaars. Ieder jaar komen ze met een leeg etiket waar een kunstenaar zich op uit kan leven. “We geven zo een podium waar de kunstenaar ook geld voor krijgt. Op deze verschillende manieren willen we zoveel mogelijk dingen doen voor de maatschappij, maar dit is nog volop in ontwikkeling. Het zou ook mooi zijn dat anderen met zulke initiatieven bij ons aan kloppen, we kunnen natuurlijk niet alles zelf bedenken!”

Lokale economie & goede service
Door zijn internetmarketingbedrijf Crazy Lions was Frans al een tijdje bekend met XXL Hosting. Door het succes van Grutte Pier brouwerij klopte hij meteen weer aan bij XXL Hosting voor de domeinnaam en hosting. “Ik vind het fijn dat het een lokaal bedrijf is, het zit gewoon net als ons in Leeuwarden. Ik vind het ook belangrijk dat je zulke diensten lokaal kan onderbrengen. Als je iemand betaalt voor een dienst en je brengt dat lokaal onder, is het vaak zo dat die investering wel weer bij je terug komt. Via welke manier dan ook. Ik vind dat je de lokale economie moet steunen!”

“Met Crazy Lions ben ik op het moment minder actief, omdat Grutte Pier brouwerij nu veel aandacht van mij vraagt. Met Crazy Lions was ik voornamelijk bezig dat mijn klanten hoger in Google terecht zou komen. Mijn werk was niet zozeer dat ik de websites zou aanpassen, maar een goede website (denk aan snelheid en veiligheid) is wel nodig om beter te scoren in Google. Sindsdien ben ik ook begonnen met het bouwen van websites. Binnen het systeem van XXL Hosting kan ik zelf alles doen. Ik kan domeinnamen aanmaken en hostingpakketten actief maken. Mocht het voor mij te ingewikkeld worden, dan kan ik heel simpel via de chatbox contact opnemen. Ze reageren snel en denken heel praktisch. Dat vind ik er heel fijn aan, het gaat mij echt om de service die ze bieden!”

Een mooie toekomst tegemoet!
“De laatste tijd hebben ze in mijn ogen een goede verbetering gemaakt in het systeem. Het werkt nu veel fijner, is snel en gebruiksvriendelijk. Je kan nu bijvoorbeeld gemakkelijk even een SSL-certificaat er opzetten. Ik kan de dingen die ik wil doen nu op een gemakkelijke en snelle manier doen. XXL Hosting maakt het voor mij mogelijk om deze dingen te kúnnen doen. En vind ik het te ingewikkeld? Dan fixen ze het voor mij als ik contact met ze opneem. Om al deze redenen zou ik zeker XXL Hosting aanbevelen bij anderen en ook qua toekomst zie ik geen beren op de weg. Laten we met z’n allen doorgroeien en de lokale economie steunen!”