Wat is domein autoriteit en hoe kun je het verhogen?

Wat is domein autoriteit en hoe kun je het verhogen?

Geschreven op 27-02-2020 door Ruben Hiemstra
Categorieën: Domeinnaam

Wat is domein autoriteit en hoe kun je het verhogen?

Wist je dat je domeinnaam een bepaalde autoriteit heeft? Domein autoriteit is belangrijk voor hoe je website scoort in Google. Niels Heijligers legt als onze eerste gastblogger uit wat dit precies is, hoe je de score van jouw site kunt checken, en geeft hij je een aantal tips om dit te verbeteren.

Ben je zelfstandig ondernemer? Dan heb je ongetwijfeld een eigen website. In veel gevallen is een website het online visitekaartje van jouw onderneming. Mogelijk gebruik je jouw website ook wel om producten te verkopen. In beide gevallen wil je natuurlijk dat jouw website goed vindbaar is door (potentiële) klanten. Een hoge ranking in de zoekmachines is in dat geval belangrijk. Hoe hoger jouw positie in een zoekmachine, des te sneller iemand op jouw website uitkomt. Je kunt jouw positie verbeteren door aandacht te besteden aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Voordat je hiermee begint, is het natuurlijk handig om te weten hoe jouw site scoort. Dit kun je achterhalen met de domein autoriteit (domain authority). In onderstaande tekst vertellen wij je wat domein autoriteit is en hoe je de score van jouw site kunt checken. Ook geven we jou tips om de domein autoriteit van jouw website te verhogen.

Wat is domein autoriteit precies?
Lang niet iedereen is bekend met domein autoriteit. Heb je ook nog niet eerder van dit begrip gehoord? Geen probleem, want we leggen je hier eerst uit wat het precies is. Domein autoriteit is in feite niets anders dan een nummer dat aan jouw website gehangen wordt. Dit nummer tussen de 0 en de 100 geeft aan wat de waarde van jouw internetdomein is. Hoe hoger het getal, des te beter scoort jouw website.

De domein autoriteit is ontwikkeld door het Amerikaanse internetbedrijf Moz. In feite ontwikkelde Moz een tool om te bepalen hoe hoog jouw site scoort met verwijzingen vanaf andere websites. De algemene regel hierbij is dat hoe meer websites met een goede autoriteit naar jouw website verwijzen hoe hoger de autoriteit wordt van jouw website.

Is jouw website net in de lucht? Dan is de kans groot dat de domein autoriteit nog 0 (of iets hoger) is. Naarmate je de site beter inricht, word de domeinautoriteit steeds hoger en hoger. Hoe beter je het aanpakt, des te dichter je in de buurt komt van de 100. Verwacht niet dat het je wel even lukt om de maximale score te behalen. Dit is namelijk enkel weggelegd voor zeer grote bedrijven. Zo slagen alleen bedrijven zoals Google en Facebook erin om een domein autoriteit van 100 te behalen.

Ga je aan de slag met jouw website? Dan merk je in het begin dat de domein autoriteit relatief snel stijgt. Althans, wanneer je het goed aanpakt. Hoe hoger de score uitvalt, des te lastiger het is om deze te verhogen. Scoort jouw website nu bijvoorbeeld 40 op basis van domein autoriteit? Dan is dat al een hele goede score en wordt het steeds lastiger om te blijven groeien.

Hoe bepaal ik de huidige domein autoriteit van mijn website?
Na het lezen van de bovenstaande tekst weet je wat domein autoriteit is. Nu je dit weet, ben je vast en zeker benieuwd naar de score van jouw website. Het is echter aannemelijk dat je niet weet hoe je dit kunt achterhalen. Gelukkig is dit betrekkelijk eenvoudig. Je kunt namelijk verschillende online tools gebruiken om de domein autoriteit van jouw website te achterhalen. We zetten er hieronder drie voor je op een rijtje.

  • Moz
    Met behulp van Moz kun je checken wat de domain authority (DA) en Page Authority (PA) van jouw website zijn. Je weet inmiddels dat de DA aangeeft hoe jouw site scoort in de zoekmachines. Maar wat geeft de PA eigenlijk aan? De PA kijkt niet naar een domeinnaam in zijn geheel, maar naar een bepaalde webpagina. Net als de DA is ook de PA gebaseerd op een puntensysteem van 0 tot 100. Helaas is MOZ niet gratis en kost het een behoorlijk bedrag per maand. Er zijn echter ook gratis tools op het internet te vinden om de DA van jouw website te checken. Kijk bijvoorbeeld eens op websiteseochecker.com voor een gratis tool. Wanneer we kijken naar Campings.nl, zien we bijvoorbeeld dat deze site op DA 28 scoort en op PA 43.
  • Majestic
    Een tweede mogelijkheid om de domein autoriteit van jouw website te bepalen is met behulp van Majestic. Deze gedeeltelijk gratis tool geeft jou inzicht in de Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF) van jouw site. De TF geeft aan hoe betrouwbaar de URL van jouw site is. Scoort deze hoog? Dan is jouw URL betrouwbaar. Hoe meer betrouwbare sites naar jouw site verwijzen, des te hoger de TF uitvalt. De CF gaat in op het aantal links dat naar jouw site verwijst. Gaat het om veel links? Dan scoor je goed op het gebied van CF. Indien we Vakantiehuisjes.nl invullen in het invulveld van deze tool, zien we dat de TF 48 is en de CF 43.
  • Ahrefs
    Tot slot kun je ook Ahrefs gebruiken om de domein autoriteit van jouw site te checken. Deze tool gebruikt Domain Raiting (DR) om de waarde van jouw site in kaart te brengen. Net als bij de bovenstaande twee tools gebruikt ook Ahrefs een score van 0 tot 100. Om de DR te bepalen, kijkt Ahrefs naar kwantiteit en de kwaliteit van de externe backlinks naar een website. Ter illustratie: Campings.nl behaalt een DR van 53. Er zijn 898 linkende sites gevonden en er zijn in totaal 21.959 backlinks aanwezig.

Drie tips om jouw domein autoriteit te verhogen
Heb je een van de bovenstaande tools gebruikt om de domein autoriteit van jouw website te checken? Dan bestaat de kans dat je niet tevreden bent over de score. In dat geval is het zaak om de domein autoriteit van jouw site te verhogen. Maar hoe doe je dit eigenlijk. Wij geven je hier drie tips.

  1. Investeer in de content
    Met behulp van goede content zul je normaal gesproken hoger in Google staan en dus trek je meer bezoekers naar jouw site. Ook zorgt goede content voor een hoger domein autoriteit van jouw website. Hoe meer aandacht je besteedt aan de teksten op jouw site, des te hoger de score uitvalt. Verwerk de zoekwoorden op slimme plekken, zodat je beter geïndexeerd wordt door zoekmachines. Zorg er ook voor dat de content op jouw site relevant en actueel blijft en link intern op je site. Dit draagt allemaal bij een hogere domein autoriteit. Weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Overweeg dan een specialist in te schakelen.
  2. Verhoog de technische SEO
    Bij SEO denken veel mensen aan het optimaliseren van de teksten. Voor een hogere domein autoriteit is de technische SEO echter ook zeer belangrijk. Hierbij kun je denken aan de laadsnelheid, sitestructuur en de XML-sitemap, maar ook aan de mobielvriendelijkheid. Jouw site scoort een stuk hoger wanneer je de technische SEO goed voor elkaar hebt.
  3. Linkbuilding is belangrijk
    Een derde manier om de domein autoriteit te verhogen is met behulp van linkbuilding. De score valt bijvoorbeeld hoger uit wanneer betrouwbare en autoritaire sites naar jouw site linken. Uiteraard scoor je beter wanneer sites binnen jouw branche naar jouw site verwijzen. Richt je overigens niet alleen tot externe links, maar ook tot interne. Indien je dit juist aanpakt, wordt de domein autoriteit van jouw site snel hoger.