Webshop beginnen deel 4: een merk opbouwen

Webshop beginnen deel 4: een merk opbouwen

Geschreven op 14-04-2022 door Sven Nauta
Categorieën: WooCommerce

Webshop beginnen deel 4: een merk opbouwen

Welkom bij alweer de 4e blog van deze blogreeks waarin ik stap-voor-stap uitleg hoe je anno 2022 een webshop kunt starten met WooCommerce, zonder dat je al veel technische en commerciele ervaring daarmee hebt. Elke maand behandel ik een ander onderwerp. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je een merk kunt starten. Heb je het vorige deel nog niet gelezen over een goede bedrijfsnaam vinden? Klik dan op deze link.

Wat is een merk?

Een merk is de naam van een product of dienst. Het hoeft niet per sé de naam te zijn van de onderneming; wat wel vaak wordt gedacht. Een voorbeeld hiervan is het bekende bedrijf dat eigenlijk Coca-Cola Company heet; maar bekender is van bijvoorbeeld de merken Coca-Cola & Fanta.

Hoe start je een merk voor je webshop?

Start als eerste een klant/markt onderzoek om erachter te komen wie je klanten zijn. Zo weet je waar jouw online klanten zich bevinden, wat de leeftijdcategorie is, en wat hun interesses en behoeftes zijn. Op deze manier kun je je in de doelgroep specialiseren en richten op één doelgroep. Hierdoor kun je meer waarde leveren voor die specifieke doelgroep, waardoor je zelf ook meer opbrengsten krijgt. Bedenk daarnaast een merknaam, een logo en handelsnaam.

Kies je segment. Je kunt gaan voor een lager segment, of meer richten op zeer exclusieve producten. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn; die keuze heeft invloed op veel zaken zoals uitstraling, labels en de website.

Bedenk daarna wat je unieke selling points zijn, dus waarom zouden potentiële klanten bij jou kopen. Dat kan bijvoorbeeld zijn snelle en kwalitatieve klantenservice of een goede bijdrage aan duurzaamheid. Als je een merk wilt vastleggen dan kun je dat regelen bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

Zie deze link: https://www.boip.int/nl

Wat zijn de voordelen en nadelen van een merk hebben?

Voordelen

  • Je kunt op verschillende sociale media kanalen een grote doelgroep opbouwen die je merk kennen en het daardoor ook door promoten met mond-op-mond reclame of affiliate marketing. Dat houdt in dat een marketeer, influencer of een klant voor jou producten gaat promoten die van jou zijn.
  • Bescherming van concurrentie.
  • Mogelijkheid om de producten als resellerproducten aan te bieden voor retailers.
  • Verhoogt bewustzijn en loyaliteit.

Nadelen

  • Het is duur om een merk vast te leggen; denk aan labels, retours etc.
  • Het is moeilijk om een merk te veranderen. Het merk is namelijk al bekend en is dan lastig te veranderen.

Waarom voor XXL Hosting kiezen?

Onze servers voor webhosting maken gebruiken van LiteSpeed cache. Litespeed Cache slaat pagina's op in het cachegeheugen, waardoor ze sneller ingeladen worden voor jouw bezoekers. Daarnaast maken onze servers gebruiken van groene energie. Dat is gecontroleerd door The Green Web Foundation. Op hun website kun je een website invoeren, en checken of die op groene energie draait. Bij ons zullen die dan een vinkje krijgen. Check hier de prijzen voor webhosting.

Mocht je vragen hebben dan kun je hieronder vragen stellen op onze contactpagina.

Klik hier om contact op te nemen